My, kobiety
świata oraz sygnatariusze innych organizacji oświadczamy, co następuje:
I. Świadomi
posłannictwa danego im przez Stwórcę (lub posłannictwa, jakim zostali jako
ludzie obdarowani), kobieta i mężczyzna muszą na nowo odbudować i umocnić w
sobie świadomość własnej tożsamości oraz komplementarności płci, co służyć
będzie, zarówno dobru ich samych, jak i dobru rodziny, środowiska pracy i
ogólnie całemu społeczeństwu;
II. Kobieta
ma swój niezastąpiony wkład w tworzeniu stabilnej rodziny, jej postawy prospołecznej, w
wychowywaniu młodego pokolenia w nurcie kultury chrześcijańskiej, wnosząc tym
samym istotny wkład w budowę społeczeństwa, którego życie ma być oparte na
wartościach;
III.
Wszechstronny wkład kobiet w życie społeczne nie jest dostatecznie doceniany.
Nie wszędzie stworzone są warunki do rozwoju ich twórczych możliwości, nie dość
skutecznie są likwidowane wszelkie przejawy ich dyskryminacji, wykorzystywania,
przemocy wobec nich;
IV.
Macierzyństwo kobiety, w rozumieniu biologicznym i duchowym, jako wyraz
szczególnego obdarowania przez Stwórcę, jest niezaprzeczalną wartością. Kobieta
świadoma swej misji, jaką jest troska o człowieka, obejmuje opieką każde życie
ludzkie od chwili jego poczęcia aż po naturalny jego kres;
V. W
krajach Zachodu kobiety są obecnie dyskryminowane z powodu swojego
macierzyństwa, co wymaga działań eliminujących to zjawisko z życia społecznego.
VI. W wielu
państwach niedostatecznie chronione jest zdrowie kobiet. Nie są one też
właściwie informowane o szkodliwości środków antykoncepcyjnych,
wczesnoporonnych, zabiegów typu in-vitro;
VII. Macierzyństwo kobiety wnosi istotne walory w
środowisko miejsca pracy, przynosi też korzyści społeczeństwu jako całości;
VIII.
Macierzyństwo oraz poświęcenie się przez kobietę rodzinie nie ogranicza jej
rozwoju emocjonalnego, intelektualnego, duchowego, ale go pobudza, wzbogaca
osobowość kobiety, tym samym wskazuje na walory jej kobiecej tożsamości;
IX. Praca
kobiety w domu, jej całkowite poświęcenie się zadaniom rodzinnym ma ogromne
znaczenie społeczne oraz ekonomiczne. Dając społeczeństwu właściwie
ukształtowanych obywateli, kobieta ma tym samym ważny wkład w kształtowanie
dobrej przyszłości swojego kraju;
X. Prawdziwe
wyzwolenie (emancypacja) kobiety zawiera w sobie, przysługujące jej prawo do
wolności bycia kobietą oraz życia w kobiecy sposób.
Z tego
powodu żądamy:
1. Powszechnego szacunku dla kobiety,
uznania jej tożsamości i rzeczywistej
równości mężczyzn i kobiet. Także dostrzegania walorów, wynikających z
komplementarności płci, ze zgodnego współistnienia i współtworzenia przez
mężczyzn i kobiety pięknego kształtu otaczającego ich świata;
2. Podjęcia w skali międzynarodowej
działań politycznych mających na celu umożliwienie kobietom dogodnego
pogodzenia pracy zarobkowej z życiem rodzinnym;
3. Powszechnego akceptowania w
prawodawstwie międzynarodowym wartości nieuznawanego dotąd, ewidentnie
niedostrzeganego wkładu pracy kobiet na rzecz rodziny. Tym samym uznania, iż
termin „całkowicie oddana rodzinnym zadaniom” oznacza pracę wykonywaną
profesjonalnie i uznawaną w sensie prawnym;
4. Międzynarodowych ram oraz strategii
ochronnej dla kobiet pracujących, umożliwiającej im posiadanie dzieci i oddanie
części swego czasu na opiekę nad potomstwem oraz trosce o rodzinę. Także
zapobieżenia każdej formie dyskryminacji zawodowej w stosunku do tych kobiet.
5. Zorganizowania znaczącej pomocy dla
matek wielodzietnych, których macierzyński trud ratuje demografię niejednego
kraju;
6. Zorganizowania znacznie lepszej
opieki zdrowotnej nad kobietami, szczególnie nad tymi, które spodziewają się
potomstwa;
7. Powszechnego zakazu stosowania
zabójstwa dzieci nienarodzonych, co uderza groźnie także w ich matki; także
powszechnego zakazu stosowania metody in-vitro oraz wynajmowania
matek-surogatek. Bycie surogatką jest pogwałceniem godności zarówno
matki-surogatki, jak i dziecka. Jest to nowa forma wykorzystywania kobiet oraz
handlu ludźmi, w której dziecko staje się przedmiotem umowy.
8. Zorganizowania szerszej edukacji
prorodzinnej dla kobiet, uwzględniającej i takie tematy, jak: szkodliwość
antykoncepcji, negatywne skutki metody in-vitro, walory naturalnego
planowania rodziny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz